Med mod att tänka (& göra) annorlunda!
Hållbar utveckling kräver förändring – men den börjar inte med nya policies eller strategier. Den börjar med ledarskap. För att nå verklig hållbarhet måste ledare inte bara tillåta förändring, utan aktivt inspirera och driva den.
Ledarskap börjar med självledarskap!
Varje förändring börjar med en ledare som vågar tänka annorlunda. Som Gandhi sa: “Be the change you want to see in the world.” Att leda ett företag mot hållbar utveckling handlar inte bara om att implementera nya strategier – det handlar om att skapa en kultur där:
- Förändring välkomnas: Ledare som föregår med gott exempel visar att det är möjligt att tänka nytt.
- Innovation uppmuntras: Genom att stötta idéer och våga utmana det invanda banar ledare väg för framtiden.
- Människor inspireras: Ett hållbart ledarskap bygger engagemang och visar att varje insats spelar roll.
För de ledare som vill ta nästa steg erbjuder Inner Development Goals (IDG) ett ramverk för personlig utveckling. Med färdigheter som självmedvetenhet, mod och empati kan ledare inte bara driva företaget framåt – de kan vara den förändring de vill se i världen.
Mer om IDG;
Inner Development Goals (IDG) har sina rötter i Sverige och är en svensk innovation. Initiativet startades 2020 av en grupp forskare, experter och organisationer.
Dags för utveckling?
Vill du veta mer om hur du kan utveckla ditt ledarskap för att driva hållbar förändring?
Kontakta oss så hjälper vi er att komma igång med arbetet!
Vill du få en hint om nya inlägg & uppdateringar?
Andra inlägg
Skillnad CSRD och frivillig rapportering
Skillnad mellan CSRD och frivillig rapportering Är det någon skillnad, eller är det den lilla skillnaden som gör hela skillnaden? CSRD-rapportering ställer nya, tydliga krav på företag i EU. Men även företag som ännu inte omfattas av dessa regler kan dra nytta av att...
Hållbarhetsstandarder och rapporteringskrav
Förvirrande många val Hållbarhetsarbetet växer snabbt i betydelse, och små och medelstora företag står inför en djungel av standarder, rapporteringskrav och vägledningar – inte konstigt att det är förvirrande!? Från globala ramverk som ISO 26000 och GRI till...
Hållbarhet för SME’s – kom igång i 4 steg
Enkel guide i 4 steg Följ dessa fyra steg för att komma igång med ert arbete för hållbarhet. Det är i det lilla som stora förändringar börjar. Kontakta oss om du behöver stöd! Förståelse och engagemang Klockan tickar medan konkurrenterna börjar ligga steget före. Att...
Balans: sociala, ekologiska & ekonomiska
Balans mellan de tre pelarna Hållbarhet handlar inte bara om att minska sin miljöpåverkan – det handlar om att skapa en balans mellan de tre hållbarhetsaspekterna: socialt, ekologiskt och ekonomiskt. För att lyckas med hållbarhetsarbetet är det viktigt att förstå hur...
Fallstudie: ett företags resa till hållbarhet
Spegla andras framgång – det är smart! Att se hur andra företag har lyckats är ofta en stor inspiration och kan ge värdefulla insikter om hur man själv kan ta nästa steg. I vår fallstudie delar vi historien om ett småföretag som påbörjade sin hållbarhetsresa och steg...
Modet att våga – förändringar som lönar sig
Utveckling kräver motstånd – och mod! Hållbarhetsarbetet kräver mod – det kräver att man vågar se på sin verksamhet med nya ögon och göra stora förändringar som kan kännas både kostsamma och riskabla i stunden. Men ju mer man vågar, desto större är vinsten. Många...
Hållbara workshops för affärsutveckling
Kraften i idéation Workshops är ett kraftfullt sätt att accelerera hållbarhetsarbetet och ta ett företag från teori till handling. Genom att samla era nyckelpersoner och arbeta intensivt under en idéation-workshop kan ni ta fram idéer, skapa gemensamma mål och ta fram...
5 misstag företag gör med hållbarhetsarbete
Vanligaste misstagen kan undvikas Hållbarhetsarbete kan vara utmanande, och det finns några vanliga fallgropar som företag ofta ramlar i. Att vara medveten om dessa kan hjälpa er att undvika dem och istället skapa ett framgångsrikt hållbarhetsarbete. Här är fem...
Storytelling för hållbar kommunikation
Bra historier ger konkret skillnad Storytelling är ett kraftfullt verktyg när det gäller att skapa engagemang och kommunicera hållbarhetsarbete. Genom att berätta konkreta historier kan du visa vilken skillnad företaget gör – och skapa en starkare emotionell koppling...