Enkel guide i 4 steg
Följ dessa fyra steg för att komma igång med ert arbete för hållbarhet. Det är i det lilla som stora förändringar börjar. Kontakta oss om du behöver stöd!
Förståelse och engagemang
Klockan tickar medan konkurrenterna börjar ligga steget före.
Att undvika hållbarhet är som att missa att sätta på sig motorcykelhjälmen – riskerna är höga och kan få stora konsekvenser. Fråga dig själv: Vad händer om dina kunder väljer en konkurrent som tar hållbarhet på allvar? Med ökad press från både lagar och konsumenter, kan passivitet kosta dig både kunder och förtroende.
Analys och målsättning
Är du säker på att ditt företag är framtidssäkrat?
Genom att analysera er hållbarhetsstatus kan ni hitta svagheter och göra dem till möjligheter. Föreställ dig om en stor kund plötsligt ställer krav på att deras leverantörer ska vara hållbara – är ni redo att leverera? Det börjar hända nu och om du snabbt, eller t.om. proaktivt meddela dina kunder att ni har koll – ja då får ni en fördel istället! Gör en enkel översyn nu, sätt ett par tydliga mål och undvik framtida överraskningar som kan kosta både tid och pengar.
Implementering
Små steg, stora resultat.
Att skjuta upp hållbarhetsarbete kan kännas som en besparing, men kostnaden av att skjuta på att agera växer över tid. Tänk på elpriserna som går upp eller resurser som blir dyrare – ett steg som att minska energianvändningen kan på lång sikt spara både pengar och stärka företagets rykte. Om du tvekar, börja smått. Små förändringar kan göra stor skillnad!
Ständiga förbättringar, uppföljning och utvärdering
Vad är risken om ni inte följer upp?
Utan fokus på ständiga förbättringar och kontinuerlig utvärdering blir hållbarhet bara ytterligare ett modeord. Föreställ dig att ni genomför förändringar, men missar att följa upp – då går ni miste om möjligheten att fira era framsteg och se konkreta resultat. Gör det enkelt för er själva med små, mätbara mål och regelbundna uppföljningar för att hålla arbetet levande. Det är i det lilla som stora förändringar börjar.
Vill du veta mer om hur ni med enkla steg kan sätta igång med ert hållbarhetsarbete?
Kontakta oss så hjälper vi er att skapa action i ert hållbarhetsarbete!
Fler inlägg i serien
Kategori
Kategori
Vill du få en hint om nya inlägg & uppdateringar?
Andra inlägg
SME-standard uppdaterad
Vad har hänt? Den 17 december 2024 publicerade EFRAG (European Financial Reporting Advisory Group) en frivillig standard för hållbarhetsrapportering riktad till icke-noterade små och medelstora företag (SME:er), kallad VSME (Voluntary Sustainability Reporting Standard...
Skillnad CSRD och frivillig rapportering
Skillnad mellan CSRD och frivillig rapportering Är det någon skillnad, eller är det den lilla skillnaden som gör hela skillnaden? CSRD-rapportering ställer nya, tydliga krav på företag i EU. Men även företag som ännu inte omfattas av dessa regler kan dra nytta av att...
Hållbarhetsstandarder och rapporteringskrav
Förvirrande många val Hållbarhetsarbetet växer snabbt i betydelse, och små och medelstora företag står inför en djungel av standarder, rapporteringskrav och vägledningar – inte konstigt att det är förvirrande!? Från globala ramverk som ISO 26000 och GRI till...
Balans: sociala, ekologiska & ekonomiska
Balans mellan de tre pelarna Hållbarhet handlar inte bara om att minska sin miljöpåverkan – det handlar om att skapa en balans mellan de tre hållbarhetsaspekterna: socialt, ekologiskt och ekonomiskt. För att lyckas med hållbarhetsarbetet är det viktigt att förstå hur...
Fallstudie: ett företags resa till hållbarhet
Spegla andras framgång – det är smart! Att se hur andra företag har lyckats är ofta en stor inspiration och kan ge värdefulla insikter om hur man själv kan ta nästa steg. I vår fallstudie delar vi historien om ett småföretag som påbörjade sin hållbarhetsresa och steg...
Modet att våga – förändringar som lönar sig
Utveckling kräver motstånd – och mod! Hållbarhetsarbetet kräver mod – det kräver att man vågar se på sin verksamhet med nya ögon och göra stora förändringar som kan kännas både kostsamma och riskabla i stunden. Men ju mer man vågar, desto större är vinsten. Många...
Hållbara workshops för affärsutveckling
Kraften i idéation Workshops är ett kraftfullt sätt att accelerera hållbarhetsarbetet och ta ett företag från teori till handling. Genom att samla era nyckelpersoner och arbeta intensivt under en idéation-workshop kan ni ta fram idéer, skapa gemensamma mål och ta fram...
5 misstag företag gör med hållbarhetsarbete
Vanligaste misstagen kan undvikas Hållbarhetsarbete kan vara utmanande, och det finns några vanliga fallgropar som företag ofta ramlar i. Att vara medveten om dessa kan hjälpa er att undvika dem och istället skapa ett framgångsrikt hållbarhetsarbete. Här är fem...
Storytelling för hållbar kommunikation
Bra historier ger konkret skillnad Storytelling är ett kraftfullt verktyg när det gäller att skapa engagemang och kommunicera hållbarhetsarbete. Genom att berätta konkreta historier kan du visa vilken skillnad företaget gör – och skapa en starkare emotionell koppling...