Kraften i idéation
Workshops är ett kraftfullt sätt att accelerera hållbarhetsarbetet och ta ett företag från teori till handling. Genom att samla era nyckelpersoner och arbeta intensivt under en idéation-workshop kan ni ta fram idéer, skapa gemensamma mål och ta fram konkreta planer för att driva hållbarheten framåt. För småföretag kan detta vara särskilt värdefullt eftersom det samlar hela teamet och skapar delaktighet och enighet kring hållbarhetsmålen.
Gå från snack till verkstad
En hållbar affärsutvecklingsworkshop handlar inte bara om snack om hållbarhet, utan om att hitta lösningar som fungerar för just er verksamhet. Det kan handla om att identifiera områden där ni kan minska klimatpåverkan, effektivisera resursanvändningen, eller hur ni kan tänka cirkulärt för att minska avfallet. Workshopen ger också möjlighet att se över företagets affärsmodell och se hur ni kan skapa mer värde genom att integrera hållbarhet.
Insikt skapar möjligheter
När ni deltar i en hållbarhetsworkshop kan ni också få externa perspektiv från experter som kan guida er genom de olika stegen. Detta ger ett nytt ljus på de utmaningar och möjligheter ni har, och hjälper er att se hur ni kan skapa affärsnytta av hållbarhetsarbetet. Det handlar om att ta nästa steg tillsammans och se till att alla i teamet är med på samma resa.
Vill du genomföra en hållbar affärsutvecklingsworkshop med ditt team?
Kontakta oss så hjälper vi er igång!
Fler inlägg i serien
Kategori
Kategori
Vill du få en hint om nya inlägg & uppdateringar?
Andra inlägg
SME-standard uppdaterad
Vad har hänt? Den 17 december 2024 publicerade EFRAG (European Financial Reporting Advisory Group) en frivillig standard för hållbarhetsrapportering riktad till icke-noterade små och medelstora företag (SME:er), kallad VSME (Voluntary Sustainability Reporting Standard...
Skillnad CSRD och frivillig rapportering
Skillnad mellan CSRD och frivillig rapportering Är det någon skillnad, eller är det den lilla skillnaden som gör hela skillnaden? CSRD-rapportering ställer nya, tydliga krav på företag i EU. Men även företag som ännu inte omfattas av dessa regler kan dra nytta av att...
Hållbarhetsstandarder och rapporteringskrav
Förvirrande många val Hållbarhetsarbetet växer snabbt i betydelse, och små och medelstora företag står inför en djungel av standarder, rapporteringskrav och vägledningar – inte konstigt att det är förvirrande!? Från globala ramverk som ISO 26000 och GRI till...
Hållbarhet för SME’s – kom igång i 4 steg
Enkel guide i 4 steg Följ dessa fyra steg för att komma igång med ert arbete för hållbarhet. Det är i det lilla som stora förändringar börjar. Kontakta oss om du behöver stöd! Förståelse och engagemang Klockan tickar medan konkurrenterna börjar ligga steget före. Att...
Balans: sociala, ekologiska & ekonomiska
Balans mellan de tre pelarna Hållbarhet handlar inte bara om att minska sin miljöpåverkan – det handlar om att skapa en balans mellan de tre hållbarhetsaspekterna: socialt, ekologiskt och ekonomiskt. För att lyckas med hållbarhetsarbetet är det viktigt att förstå hur...
Fallstudie: ett företags resa till hållbarhet
Spegla andras framgång – det är smart! Att se hur andra företag har lyckats är ofta en stor inspiration och kan ge värdefulla insikter om hur man själv kan ta nästa steg. I vår fallstudie delar vi historien om ett småföretag som påbörjade sin hållbarhetsresa och steg...
Modet att våga – förändringar som lönar sig
Utveckling kräver motstånd – och mod! Hållbarhetsarbetet kräver mod – det kräver att man vågar se på sin verksamhet med nya ögon och göra stora förändringar som kan kännas både kostsamma och riskabla i stunden. Men ju mer man vågar, desto större är vinsten. Många...
5 misstag företag gör med hållbarhetsarbete
Vanligaste misstagen kan undvikas Hållbarhetsarbete kan vara utmanande, och det finns några vanliga fallgropar som företag ofta ramlar i. Att vara medveten om dessa kan hjälpa er att undvika dem och istället skapa ett framgångsrikt hållbarhetsarbete. Här är fem...
Storytelling för hållbar kommunikation
Bra historier ger konkret skillnad Storytelling är ett kraftfullt verktyg när det gäller att skapa engagemang och kommunicera hållbarhetsarbete. Genom att berätta konkreta historier kan du visa vilken skillnad företaget gör – och skapa en starkare emotionell koppling...