Cirkulär affärsmodell skapar affärsmöjligheter

Att tänka cirkulärt är framtiden för hållbart företagande. En cirkulär affärsmodell innebär att minska avfallet och maximera värdet på de resurser som används, genom att hålla dem i ett kretslopp så länge som möjligt. För småföretag innebär detta stora möjligheter att både minska sina kostnader och skapa nya affärsmöjligheter.

Granska och fundera över dina produkters design

Att implementera en cirkulär affärsmodell börjar ofta med att fundera på hur dina produkter eller tjänster kan designas för att hålla längre, repareras eller återanvändas. Det kan också innebära att tänka på hur material och komponenter kan återanvändas eller återvinnas när produkten nått slutet av sin livscykel. En sådan modell är inte bara mer hållbar – den kan också skapa nya intäktsströmmar genom tjänster, leasing och återbruk.

What’s in it for me? Kan det ge nya kunder!?

Cirkulära affärsmodeller kan också locka en ny typ av kunder – de som bryr sig om att minska sin miljöpåverkan. Genom att visa att ni tänker på produkters hela livscykel kan ni sticka ut på marknaden och bli ett attraktivt val för dessa konsumenter. Det handlar om att tänka om och tänka nytt – och att vara en del av den omställning som krävs för framtidens ekonomi.

Vill du veta hur du kan omvandla din affärsmodell och tänka cirkulärt?

Kontakta osshjälper vi er med idéer och strategier!

Fler inlägg i serien

Kategori

Kategori

Hållbarhetsstandarder och rapporteringskrav

Förvirrande många val Hållbarhetsarbetet växer snabbt i betydelse, och små och medelstora företag står inför en djungel av standarder, rapporteringskrav och vägledningar – inte konstigt att det är förvirrande!? Från globala ramverk som ISO 26000 och GRI till...

Hållbarhet för SME’s – kom igång i 4 steg

Enkel guide i 4 steg Följ dessa fyra steg för att komma igång med ert arbete för hållbarhet. Det är i det lilla som stora förändringar börjar. Kontakta oss om du behöver stöd! Förståelse och engagemang Klockan tickar medan konkurrenterna börjar ligga steget före. Att...

Balans: sociala, ekologiska & ekonomiska

Balans mellan de tre pelarna Hållbarhet handlar inte bara om att minska sin miljöpåverkan – det handlar om att skapa en balans mellan de tre hållbarhetsaspekterna: socialt, ekologiskt och ekonomiskt. För att lyckas med hållbarhetsarbetet är det viktigt att förstå hur...

Så förbereder du dig för framtida hållbarhetsregleringar

Förändringar kräver proaktiva småföretagare Hållbarhetskraven från myndigheter och marknaden blir alltmer omfattande, och det är viktigt att småföretag är proaktiva för att undvika dyra misstag och spara resurser. Nya regleringar dyker ständigt upp, som EU:s Green...

Varför affärsplanen ska omfatta hållbarhet

Integrera hållbarhet med affärsstrategi Att inkludera hållbarhet i affärsplanen är inte bara bra för samhället – det är avgörande för företagets överlevnad på lång sikt. I en värld där resurserna blir alltmer begränsade och där krav från kunder och myndigheter ökar,...

Framtidens kunder kräver hållbarhet

Framtidens kunder Kunder blir allt mer medvetna om vilka företag de stödjer. De letar inte längre bara efter pris och kvalitet – de vill veta att företaget också gör skillnad för samhället och miljön. För småföretag är detta en fantastisk möjlighet att sticka ut och...

Hållbarhet som konkurrensfördel

Hållbarhet är en stark konkurrensfördel! Hållbarhet är inte längre bara något för de stora aktörerna – det är en stark konkurrensfördel även för småföretag. I en tid där konsumenter i allt högre utsträckning väljer företag som tar sitt samhällsansvar, kan...

Ökad lönsamhet med hållbarhet

Hållbarhet = smart ekonomisk strategi. Hållbarhet handlar inte bara om att göra gott – det är också en smart ekonomisk strategi. Genom att minska resursanvändning, optimera processer och minska avfall kan ditt företag spara pengar. Energieffektivisering,...

SME-standard uppdaterad

Vad har hänt? Den 17 december 2024 publicerade EFRAG (European Financial Reporting Advisory Group) en frivillig standard för hållbarhetsrapportering riktad till icke-noterade små och medelstora företag (SME:er), kallad VSME (Voluntary Sustainability Reporting Standard...

Skillnad CSRD och frivillig rapportering

Skillnad mellan CSRD och frivillig rapportering Är det någon skillnad, eller är det den lilla skillnaden som gör hela skillnaden? CSRD-rapportering ställer nya, tydliga krav på företag i EU. Men även företag som ännu inte omfattas av dessa regler kan dra nytta av att...

Hållbara workshops för affärsutveckling

Kraften i idéation Workshops är ett kraftfullt sätt att accelerera hållbarhetsarbetet och ta ett företag från teori till handling. Genom att samla era nyckelpersoner och arbeta intensivt under en idéation-workshop kan ni ta fram idéer, skapa gemensamma mål och ta fram...

Verifiering av hållbarhetsarbetet – varför då?

Mindre prat och mer transparens Att prata om hållbarhet är en sak – men att kunna visa vad man faktiskt uppnått är något helt annat. Verifiering av hållbarhetsarbete handlar om att säkerställa att era insatser är transparenta, pålitliga och kan bekräftas. Det kan vara...

Så integrerar du ISO26000 i din verksamhet

Hållbar standard för framtid och omvärld ISO26000 är en internationell vägledning för socialt ansvarstagande och hållbarhet. För småföretag kan standarden ge en tydlig struktur och vägledning för hur hållbarhetsarbetet kan bedrivas på ett strategiskt sätt. Det handlar...

Så bygger du en hållbar leverantörskedja

Att bygga en hållbar leverantörskedja Att bygga en hållbar leverantörskedja är en viktig del av ett framgångsrikt hållbarhetsarbete. Genom att arbeta med leverantörer som delar era värderingar och krav på hållbarhet kan ni säkerställa att er påverkan blir positiv...

Praktiska steg – minska klimatpåverkan

Var ska man börja? För många småföretag kan hållbarhetsarbete kännas överväldigande – var börjar man egentligen? Men att minska klimatpåverkan behöver inte vara komplicerat. Det handlar om att ta konkreta steg som är relevanta för just din verksamhet. Genom att bryta...

Finansiering och bidrag för hållbarhetsinitiativ

Kan man få bidrag för hållbara insatser? Att satsa på hållbarhet behöver inte innebära en stor ekonomisk börda för företaget. Det finns många finansieringsmöjligheter och bidrag att söka, särskilt för småföretag som vill göra insatser för att minska sin klimatpåverkan...

Definiera effektiva mått och kpi:er för hållbarhet

Hur vet man om man når framgång? För att veta om ni gör framsteg inom hållbarhetsarbetet är det avgörande att sätta upp mätbara mål och effektiva nyckeltal (KPI:er). Men hur vet man vilka mått som är rätt att använda? Det första steget är att förstå vad som är viktigt...

Vill du få en hint om nya inlägg & uppdateringar?

Andra inlägg

Hållbart ledarskap: Mod att inspirera

Med mod att tänka (& göra) annorlunda! Hållbar utveckling kräver förändring – men den börjar inte med nya policies eller strategier. Den börjar med ledarskap. För att nå verklig hållbarhet måste ledare inte bara tillåta förändring, utan aktivt inspirera och driva...

SME-standard uppdaterad

Vad har hänt? Den 17 december 2024 publicerade EFRAG (European Financial Reporting Advisory Group) en frivillig standard för hållbarhetsrapportering riktad till icke-noterade små och medelstora företag (SME:er), kallad VSME (Voluntary Sustainability Reporting Standard...

Skillnad CSRD och frivillig rapportering

Skillnad mellan CSRD och frivillig rapportering Är det någon skillnad, eller är det den lilla skillnaden som gör hela skillnaden? CSRD-rapportering ställer nya, tydliga krav på företag i EU. Men även företag som ännu inte omfattas av dessa regler kan dra nytta av att...
Framtidens kunder kräver hållbarhet

Framtidens kunder kräver hållbarhet

Framtidens kunder Kunder blir allt mer medvetna om vilka företag de stödjer. De letar inte längre bara efter pris och kvalitet – de vill veta att företaget också gör skillnad för samhället och miljön. För småföretag är detta en fantastisk möjlighet att sticka ut och...

Hållbarhet som konkurrensfördel

Hållbarhet som konkurrensfördel

Hållbarhet är en stark konkurrensfördel! Hållbarhet är inte längre bara något för de stora aktörerna – det är en stark konkurrensfördel även för småföretag. I en tid där konsumenter i allt högre utsträckning väljer företag som tar sitt samhällsansvar, kan...

Ökad lönsamhet med hållbarhet

Ökad lönsamhet med hållbarhet

Hållbarhet = smart ekonomisk strategi. Hållbarhet handlar inte bara om att göra gott – det är också en smart ekonomisk strategi. Genom att minska resursanvändning, optimera processer och minska avfall kan ditt företag spara pengar. Energieffektivisering,...

Varför affärsplanen ska omfatta hållbarhet

Varför affärsplanen ska omfatta hållbarhet

Integrera hållbarhet med affärsstrategi Att inkludera hållbarhet i affärsplanen är inte bara bra för samhället – det är avgörande för företagets överlevnad på lång sikt. I en värld där resurserna blir alltmer begränsade och där krav från kunder och myndigheter ökar,...

Hållbarhet – en integrerad del av företaget, eller hur!

Hållbarhet – en integrerad del av företaget, eller hur!

Många företag ser fortfarande hållbarhet som något som sker vid sidan av kärnverksamheten – ett projekt att ta tag i när tid och resurser finns över. Men för att verkligen göra skillnad och skapa långsiktig framgång måste hållbarhet vara en integrerad del av...

Sommartid är tid för reflektion och kreativ uppladdning

Sommartid är tid för reflektion och kreativ uppladdning

Det är såå många som pratar om hållbarhet, ur alla möjliga vinklar. När det egentligen mest handlar om att gå från ord till handling, bara börja göra. Framförallt göra annorlunda! Göra det du gör bäst - fast kanske på ett annat sätt... och ärligt talat - högst...

Hur kan hållbarhet vara just din nästa affärsmöjlighet?

Hur kan hållbarhet vara just din nästa affärsmöjlighet?

Hur kan hållbarhet vara just din nästa affärsmöjlighet? 🌍 Hållbarhet är mer än bara en trend – det är en nödvändig del av moderna företagsstrategier. I takt med att konsumenternas medvetenhet ökar, gör även deras krav på företagens miljö- och samhällsansvar. Vilket...

Från digitalisering till hållbarhet

Från digitalisering till hållbarhet

Min nya passion! 💜 Efter många år, på Telia, och med att hjälpa företag med att öka sin verkliga digitalisering har jag valt att framåt fokusera ännu mer på en ny utmaning; att hjälpa företag att uppnå verklig hållbarhet.Varför? För att jag tror på en framtid där...

Småföretagare, vakna upp! Hållbara utvecklingsarbetet är här och nu

Småföretagare, vakna upp! Hållbara utvecklingsarbetet är här och nu

Småföretagare, vakna upp! Hållbara utvecklingsarbetet är här och nu. Har du inte tid med hållbarhet? Då behöver du tänka om. Faktum är att det är nu du behöver ta tag i frågan. Hållbarhet handlar inte bara om miljö och CO2-utsläpp, det handlar om hela din verksamhet....

Agila coachtjänster för företagare

Kontakta mig

Telefon

+46 40 643 46 66

E-post

johan [a] dynamease.se

Adress

Malmö, Öresund, Skåne - Sverige

Vi ses!

8 + 3 =