Hur vet man om man når framgång?
För att veta om ni gör framsteg inom hållbarhetsarbetet är det avgörande att sätta upp mätbara mål och effektiva nyckeltal (KPI:er). Men hur vet man vilka mått som är rätt att använda? Det första steget är att förstå vad som är viktigt för just ditt företag – och vilka hållbarhetsområden som är mest relevanta för er verksamhet. Genom att identifiera era prioriterade hållbarhetsaspekter kan ni ta fram specifika, mätbara mål som hjälper till att hålla rätt kurs.
Definiera, var transparens och följ upp
Att arbeta med hållbarhet kräver transparens och uppföljning. Effektiva KPI:er gör det möjligt att kontinuerligt följa upp och se hur ert arbete utvecklas över tid. Dessa mått kan omfatta allt från minskning av koldioxidutsläpp till energieffektivisering och sociala åtgärder, som medarbetartrivsel och arbetsmiljö. Genom att definiera och sätta SMARTa (Specifika, Mätbara, Accepterade, Realistiska, Tidsbundna) mål, kan ni tydligt se och kommunicera era framsteg – både internt och externt.
Tydlighet skapar förtroende
Att ha tydliga hållbarhetsmått är också viktigt för att skapa förtroende hos era kunder och samarbetspartners. Det visar att ni inte bara pratar om hållbarhet, utan att ni också tar konkreta steg för att uppnå resultat. Och det bästa med mätbara mål är att de kan justeras längs vägen. Om ni märker att något fungerar mindre bra kan ni snabbt anpassa strategin för att maximera effekten.
Vill du ha hjälp att ta fram rätt hållbarhetsmått och KPI:er för ditt företag?
Vi finns här för att guida dig!
Vill du få en hint om nya inlägg & uppdateringar?
Andra inlägg
Framtidens kunder kräver hållbarhet
Framtidens kunder Kunder blir allt mer medvetna om vilka företag de stödjer. De letar inte längre bara efter pris och kvalitet – de vill veta att företaget också gör skillnad för samhället och miljön. För småföretag är detta en fantastisk möjlighet att sticka ut och...
Hållbarhet som konkurrensfördel
Hållbarhet är en stark konkurrensfördel! Hållbarhet är inte längre bara något för de stora aktörerna – det är en stark konkurrensfördel även för småföretag. I en tid där konsumenter i allt högre utsträckning väljer företag som tar sitt samhällsansvar, kan...
Ökad lönsamhet med hållbarhet
Hållbarhet = smart ekonomisk strategi. Hållbarhet handlar inte bara om att göra gott – det är också en smart ekonomisk strategi. Genom att minska resursanvändning, optimera processer och minska avfall kan ditt företag spara pengar. Energieffektivisering,...
Varför affärsplanen ska omfatta hållbarhet
Integrera hållbarhet med affärsstrategi Att inkludera hållbarhet i affärsplanen är inte bara bra för samhället – det är avgörande för företagets överlevnad på lång sikt. I en värld där resurserna blir alltmer begränsade och där krav från kunder och myndigheter ökar,...
Hållbarhet – en integrerad del av företaget, eller hur!
Många företag ser fortfarande hållbarhet som något som sker vid sidan av kärnverksamheten – ett projekt att ta tag i när tid och resurser finns över. Men för att verkligen göra skillnad och skapa långsiktig framgång måste hållbarhet vara en integrerad del av...
Sommartid är tid för reflektion och kreativ uppladdning
Det är såå många som pratar om hållbarhet, ur alla möjliga vinklar. När det egentligen mest handlar om att gå från ord till handling, bara börja göra. Framförallt göra annorlunda! Göra det du gör bäst - fast kanske på ett annat sätt... och ärligt talat - högst...
Hur kan hållbarhet vara just din nästa affärsmöjlighet?
Hur kan hållbarhet vara just din nästa affärsmöjlighet? 🌍 Hållbarhet är mer än bara en trend – det är en nödvändig del av moderna företagsstrategier. I takt med att konsumenternas medvetenhet ökar, gör även deras krav på företagens miljö- och samhällsansvar. Vilket...
Från digitalisering till hållbarhet
Min nya passion! 💜 Efter många år, på Telia, och med att hjälpa företag med att öka sin verkliga digitalisering har jag valt att framåt fokusera ännu mer på en ny utmaning; att hjälpa företag att uppnå verklig hållbarhet.Varför? För att jag tror på en framtid där...
Småföretagare, vakna upp! Hållbara utvecklingsarbetet är här och nu
Småföretagare, vakna upp! Hållbara utvecklingsarbetet är här och nu. Har du inte tid med hållbarhet? Då behöver du tänka om. Faktum är att det är nu du behöver ta tag i frågan. Hållbarhet handlar inte bara om miljö och CO2-utsläpp, det handlar om hela din verksamhet....